,,Het is duidelijk dat het bedrijf met de rug tegen de muur staat. Als er niet geleverd wordt kunnen er geen auto’s worden geproduceerd en komt er geen geld binnen. Het is een vrij benarde situatie”, zei analist Martin Crum van het Amsterdams Effecten Kantoor (AEK).

Volgens hem is het belangrijk dat het bedrijf eruit komt met de toeleveranciers. Verder zouden de Chinese partijen die hebben aangegeven geld te willen steken in het bedrijf, daarvoor toestemming moeten krijgen. ,,We hebben natuurlijk ook te maken met belanghebbenden die akkoord moeten gaan met de plannen vanuit China”, aldus Crum. Het gaat onder meer om de autoriteiten in China.

Betalingsaanmaning

Bestuursvoorzitter Victor Muller van Saabeigenaar Swedish Automobile lanceerde woensdag het voorstel 10 procent van de vorderingen te betalen om de productie weer op gang te brengen. David Tomic van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) wees erop dat vanuit de toeleveranciers signalen zijn gekomen dat ze hiermee akkoord zouden willen gaan. ,,Dat geeft aan dat hun lot verbonden is met Saab.”

Dit maakt het onwaarschijnlijk dat de toeleveranciers degenen zijn die Saab het laatste zetje zullen geven. De Zweedse vakbonden maakten donderdag echter duidelijk dat een faillessementsaanvraag voor hun wel een optie is. Er wordt gewerkt aan een betalingsaanmaning. Als Saab hier niet op reageert, zal de vakbond zich beraden over een faillissementsaanvraag.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl